Benjamin Palmqvist

Benjamin Palmqvist

Benjamin Palmqvist, försäljningschef på TicTac: – Det har blivit så enkelt att dela med sig av kunskap!

Edtech-företaget TicTac skapar digitala kunskapslösningar för företag, organisationer och myndigheter. I år är första gången de medverkar på Edtech Sweden.
– Det ska bli superspännande, säger TicTacs försäljningschef Benjamin Palmqvist entusiastiskt.

Vilka förväntningar har ni på EdTech Sweden?

– Begreppet ”edtech” har börjat sätta sig och edtech-branschen är just nu en av de snabbast växande branscherna i världen. TicTac har funnits sedan 1999 och har varit med på hela e-learning-resan, men numera pratar vi istället om helhetslösningar som inkluderar all teknologi som främjar kunskapsdelning.

Vad kommer ni att prata om på EdTech Sweden?
– Om ”social learning” och användargenererat innehåll, hur vi kan lära av varandra med hjälp av olika verktyg som filmer och chattar. Det har blivit så enkelt att dela med sig av sin egen kunskap! Vi tillhandahåller skräddarsydda plattformar som hjälper anställda att göra just detta, istället för att man som anställd sitter ensam med sina kunskaper, som sedan försvinner när den anställde gör det. På det här sättet bygger man en specialistorganisation istället för en chefsorganisation där kunskap pushas ut centralt. Som anställd uppmuntras du att bli en ”learning influencer” som kan påverka hela arbetsplatsen kunskapsmässigt. På Edtech Sweden kommer vi att i workshops låta besökarna prova på hur det är att arbeta i en sådan här plattform.

Är ni ensamma i Sverige med att tillhandahålla den här typen av social learning-lösningar?
– Nej, men vi är den enda svenska återförsäljaren som har ”social learning” i kombination med traditionellt LMS, men det är förstås en global marknad. Den här metoden är rätt ny på den svenska marknaden, och vi började jobba med den för ungefär ett år sedan.

Vilka utmaningar finns när det gäller den här nya tekniken?
– Den stora utmaningen är att få en organisation att börja jobba så här istället för på traditionellt vis. Det gäller att sälja in detta nya sätt att jobba internt, det är en helomställning. Det krävs en ledning som ställer krav på sina medarbetare att bli mer aktiva. Vi ser redan att flera myndigheter inkluderar ”social learning” i sina upphandlingar, vilket skyndar på denna utveckling.

Vad ser du mest fram emot på EdTech Sweden?

– Alla möten, att träffa hela den svenska edtech-marknaden. Jag ser fram emot att med besökarna diskutera hur vi kan jobba mer effektivt, och hur vi kan jobba mer med AI, som redan är implementerat i vår plattform.





EdTech Sweden arrangeras av Stockholmsmässan som följer dataskyddsförordningen och ansvarar för personuppgiftshanteringen i enlighet med Stockholmsmässans dataskyddspolicy » - Cookies »